Donderhart : roman
Thomas Blondeau
1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2010
313 p.
9789023454748 (paperback)

De tweede roman van Thomas Blondeau overtuigt niet. Het verhaal speelt zich hoofdzakelijk af in Londen, waar de terroristische aanslagen van juli 2005 de achtergrond worden voor de relationele en existentiële besognes van journalist Max Gosset. Deze jongeman heeft in Londen een afspraak voor een interview met een schrijver, maar loopt net voor zijn vertrek nog zijn oude vlam Eva tegen het lijf, die nu de stem is van een succesvolle rockgroep. De ontmoeting zet Max' leven op losse schroeven en leidt tot het nodige overbodige navelgestaar.

De eerste hoofdstukjes hebben een gefragmenteerd karakter en proberen een filmisch gevoel te suggereren door een sterke focus op handeling en detail. Helaas overtuigen de gebeurtenissen niet, een euvel dat Blondeau ook in het verdere verloop van zijn verhaal niet kan afschudden. Alles is net iets te gestileerd, te trendy en te gelikt om de maat van het menselijke op te roepen. Nu en dan komt er wat leven in de gebeurtenissen, maar dat wordt st…Lees verder
Op 7 juli 2005 ontploften er vier bommen in London, in metro en bus. In de roman Donderhart van de jonge auteur Thomas Blondeau (1978) is de Vlaamse journalist Max Gosset op dat moment toevallig net in Londen voor een interview met de schrijver Andrew Halbstam. Een dag eerder ontmoette hij oude liefde Eva Witkin die met haar band in London gaat optreden. De bomaanslagen zorgen ervoor dat het geplande korte verblijf van Max twee weken langer duurt en zijn leven bijna op zijn kop gezet wordt. Hij schrijft een artikel over de bomaanslagen, belandt in het ziekenhuis na acute paniekaanvallen en bezoekt met Eva een oude kennis in een afkickkliniek, waarna alles mis lijkt te gaan. Blondeau schetst een scherp beeld van de jonge ambitieuze, licht pathetische, journalist. Hij doet dat in een impressionistische stijl: 'de muziek schoot naar zijn oren als twee horzels'. Ook de sfeer in Londen na de bomaanslagen is goed getroffen, met oog voor detail (popconcert, British Library). De titel van de …Lees verder

Over Thomas Blondeau

Thomas Blondeau (Poperinge, 21 juni 1978 – aldaar, 19 oktober 2013) was een Vlaamse schrijver, dichter en journalist. Hij studeerde aan de Katholieke Universiteit Leuven en aan de Universiteit Leiden (literatuurwetenschap). Hij schreef voor onder andere Mare, Deng, De Revisor en Dif.

Na vele poëzievoordrachten en gepubliceerde korte verhalen, verscheen in 2006 zijn debuutroman eX, die met name in België goed ontvangen werd. Begin 2010 verscheen zijn tweede roman, Donderhart.

Op de Boekenbeurs Antwerpen speelde hij de 'boekendokter'. Gekleed in een doktersjas luisterde hij naar de kwalen van de boekenbeursganger en schreef hij boeken voor, als remedie voor de aandoening. Thomas Blondeau publiceerde ook 'voorschriften' op Cobra.be.

Thomas Blondeau overleed op 19 oktober 2013 onverwacht aan een aortaruptuur in zijn geboorteplaats Poperinge.

Roderik Six publiceerde in 2014 De boekendokter, waarin de recepten van Blondeau gebundeld…Lees verder op Wikipedia