Amsterdam: Querido, 2002
165 p.
90-214-8481-1

Debuutroman van Margot Vanderstraeten

De debuutroman van Margot Vanderstraeten

Terugbijten om te overleven

Waarin verschilt echte literatuur van triviale? Een gewone lezer ligt er vast niet wakker van, die leest gewoon, maar literatuurtheoretici beweren dat het verschil tussen literatuur en pulp vooral een kwestie van procédés is. De 'echte literator' tilt de inhoud op een hoger plan door er een aantal literaire procédés op los te laten. Een beproefd en efficiënt literair procédé is rommelen met de chronologie. Herschik de hoofdstukken van een willekeurige Konsalik-roman en je zult zien, het boek komt inderdaad al wat meer in de buurt van wat niet alleen door de theoreticus, maar ook door de verkoper in de categorie bellettrie wordt ondergebracht.

Bellettrie is ook de afdeling waarin je Alle mensen bijten, de debuutroman van Margot Vanderstraeten (1967), zult terugvinden. In een zestigtal korte hoofdstukjes vertelt Vanderstraeten het tragische levensverhaal van het meisje Lydia; de chronologie van dit…Lees verder

Drie Vlaamse romandebuten

Alle mensen bijten op platgetreden paden. Haar debuutroman is het verhaal van de dertigjarige Lydia. Lydia heeft een ongelukkige jeugd gehad. Haar moeder dronk en lag de hele dag in bed, luisterend naar Demis Roussos. Haar vader had slechts belangstelling voor zijn werk en de buurvrouw. Lydia's jongste broer en lieveling Joost vereenzaamt wanneer zij op kostschool gaat bij de nonnen. Hij pleegt zelfmoord. Met haar andere zussen heeft Lydia geen contact. Op kostschool wordt zij seksueel misbruikt door een gefrustreerde non. En haar eerste vriendje laat haar in de steek voor een ander. Het zal je toch maar overkomen. Uit wraak laat Lydia zich ontmaagden door een dronken slager die zij in het café ontmoet. Lydia neemt haar omgeving, maar ook zichzelf, de dood van Joost kwalijk. Na al die jaren heeft zij nog steeds geen manier gevonden om zich met haar ongelukkige jeugd en de dood van haar broer te verzoenen. Zij verdoet haar dagen treurend in bed of onder de douche -- maar treurend in ie…Lees verder

Voor de leeuwen

Emoties

Margot Vanderstraeten debuteert in dit minder evident klimaat voor beginnende schrijvers. Maar eens de klif van de publicatie genomen, wordt het voor de debutant gemakkelijker: de aandacht moet nu over minder concurrenten verdeeld worden. Margot Vanderstraeten is er zelfs in geslaagd om bij een Nederlandse uitgeverij te debuteren. Nu heeft die uitgeverij Querido de voorbije jaren wel haar degelijke imago in de weegschaal gegooid door enkele Vlaamse debutanten veel te gemakkelijk voor de leeuwen te gooien. Bij Vanderstraeten heb ik dat gevoel niet. 'Alle mensen bijten' draait rond een proces van moeizame volwassenwording. Op het einde lijkt de stabiliteit nog steeds niet ingetreden. Hoofdfiguur Lydia blijft letterlijk en figuurlijk met de scherven zitten. Margot Vanderstraeten zelf heeft het literair volwassen worden gelukkig wel al achter de rug. Ze heeft duidelijk een vorm gevonden die haar past. Hoe onvolmaakt het boek ook is, het snelle vertelritme en de standvastige toon…Lees verder

In een wervelend spel van heen en weer in de tijd laat Margot Vanderstraeten in haar debuutroman haar hoofdfiguur Lydia het relaas doen van haar leven. Het duurt een tijdje vooraleer de lezer ook echt doorheeft waar Vanderstraeten heen wil met dat ononderbroken gehakketak rond de belangrijke momenten die Lydia in haar ikverhaal memoreert. Eens de greep op het verhaal stevig genoeg, staat de roman borg voor een boeiende en intrigerende leeservaring. De onrust van Lydia, in het nu-moment bepaald en ingekleurd door de onzekerheid die ze ervaart over de relatie met haar vriend Didier, wordt geprojecteerd tegen een aantal gebeurtenissen uit het verleden die haar blijvend hebben getekend. Zo reconstrueert de lezer, samen met de hoofdfiguur, een leven dat weinig vreugdevols te bieden had. Als kind heeft Lydia het meegemaakt dat haar broer zelfmoord pleegde ("Ik kan niet zijn want ik kan er niets van maken"), dat haar moeder nadien in de drank en de slijmerige Demis Roussos-muziek is gevlucht…Lees verder
Debuutroman van Vlaamse journaliste. In een rauwe, emotionele stijl, die lijkt op de hartverscheurende directheid en eerlijkheid van Laurier, maakt de lezer kennis met Lydia's moeizame leven. In de jaren '60 en '70 groeit ze op in een gezin waarin de moeder aan de drank is; ze dweept met Demis Roussos, vader laat zich troosten door een buurvrouw. Lydia en haar broer worden geterroriseerd door een sadistische buurjongen wiens plagerijen een steeds gruwelijker karakter aannemen en die leiden tot de zelfmoord van haar broer. Op school klikt het niet met de nonnen en eenmaal zelfstandig wonend kan ze het geluk in de liefde niet vinden. Een beklemmend en somber boek waarin Lydia steeds wanhopiger wordt en haar herinneringen steeds grotesker. De roman bestaat uit korte hoofdstukken die afwisselend heden en verleden beslaan. Steeds worden bepaalde gebeurtenissen verder uitgediept, herinneringen worden verteld vanuit het perspectief van het kind dat niet alles snapt van de volwassen wereld; d…Lees verder

Over Margot Vanderstraeten

CC BY 3.0 - Foto van/door Tom Van Nuffel

Margot Vanderstraeten (Hasselt, 9 december 1967) is een Belgisch schrijver en journalist. Ze schrijft columns, opiniestukken en interviews voor kranten en bladen.

Vanderstraeten groeide op in Zonhoven en liep school in de mijnwerkerscité Meulenberg waar haar moeder lesgaf. In het middelbaar zat ze in twee andere scholen totdat ze op het internaat van Agnetendal in Peer de liefde voor het woord werd bijgebracht.

Ze deed een studie vertaler Frans-Spaans aan het Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken in Antwerpen. Aanvankelijk werkte ze freelance voor reclamebureaus en tijdschriften zoals Steps, de Gazet van Antwerpen en Trends, later verschenen haar stukken vooral in De Standaard en De Morgen.

Sinds 2000 schrijft Vanderstraeten naast haar journalistieke werk ook fictie. Haar eerste romans verschenen bij Em. Querido's Uitgeverij. In 2003 won ze als prominente het Groot Dict…Lees verder op Wikipedia