Stone mattress : nine tales
Margaret Atwood
1
London: Bloomsbury, 2014
273 p.
9781408857168 (hardback)

Wilma ziet in het verhaal ‘Torching the dusties’ kleine mensjes in haar kamer ronddansen. Ze weet dat ze niet echt zijn, maar kijkt graag naar ze, als afleiding van de werkelijkheid. Ze is vrijwel blind en woont in een verzorgingshuis dat wordt belaagd. Woedende jongeren willen dat ouderen ‘plaats maken’. In dit afsluitende verhaal uit een bundel van negen komen veel terugkerende thema’s samen: ouderdom, herinneringen en de grenzen van de realiteit. De bundel opent met een intrigerend drieluik in wisselend perspectief. Zeer scherp en prachtig opgebouwd is het titelverhaal, waarin Verna op een Arctische cruise kans ziet om een misdaad van vijftig jaar geleden te wreken. Veel verhalen raken aan fantasy en horror – met 'The Freeze-Dried Groom' als de meest lugubere uitschieter. Het vrolijkst is 'The Dead Hand That Loves You', waarin een over-the-top horrorverhaal grote invloed heeft op het leven van de schrijver. Atwood verkent steeds op weergaloze wijze de kronkels in de gedachten van h…Lees verder

Over Margaret Atwood

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Vanwaffle

Margaret Eleanor Atwood OC (Ottawa, 18 november 1939) is een van Canada's belangrijkste hedendaagse schrijvers. Ze is dichteres, romanschrijfster, literair criticus, feministe en politiek activiste. Ze krijgt zowel nationale als internationale erkenning.

Leven

Margaret Atwood is geboren in Ottawa in Ontario, en is de tweede van drie kinderen van Carl Atwood, een entomoloog, en Margaret Killiam, een diëtiste. Omdat haar vader veel onderzoek deed in de uitgestrekte bossen van Canada spendeerde ze veel van haar jonge jaren in afgelegen gebieden van Noord-Ontario, en pendelde heen en weer tussen Ottawa, Sault St. Marie en Toronto, en zat zo op veel verschillende scholen. Ze werd een enthousiast lezer, en begon op haar 16e te schrijven.

Vanaf 1957 studeerde ze aan de Victoria Universiteit in Toronto, en behaalde haar Bachelor of Arts-graad in Engels, met als bijvakken filosofie en Frans. Ze studeerde vanaf 1961 aan het Radcliffe C…Lees verder op Wikipedia