Samensteller
Karin Slaughter
Like a charm
Amsterdam: Cargo, 2004
398 p.
90-234-1298-2

Vervloekt geluk is zowel figuurlijk als letterlijk een kettingverhaal. Een armband met bedeltjes verbindt de 17 korte verhalen van 16 thrillerauteurs. De samenstelster, de Amerikaanse Karin Slaughter, schreef zelf het openings- en het laatste verhaal en vond zowel bekende als minder bekende Angelsaksische schrijvers bereid om een eigen bijdrage te leveren. De vreemde eend in de bijt is de Nederlander Tomas Ross, ook al omdat zijn verhaal niet in de VS of Engeland is gesitueerd, maar aan de Franse Azuurkust. Zijn plot, ondanks het cliché van de schrijver die door zijn vrouw zomaar na vijf jaar met eenvoudig briefje in de steek wordt gelaten, zit trouwens goed ineen, al willen de dialogen niet vlotten. De kwaliteit van de verschillende korte verhalen ligt op een continu hoog peil met natuurlijk enkele uitschieters. Lee Child schrijft cynisch over het belang van (gunstige) statistieken voor de politie, Lynda LaPlante ontzenuwt nog maar eens de mogelijkheid van de perfecte moord en…Lees verder
Een bedelarmband die dood, verderf en ongeluk zaait. In deze originele thriller beschrijven zeventien auteurs de bizarre gebeurtenissen die, zo lijkt het, de armband veroorzaakt heeft in de afgelopen honderd jaar. Steeds weer duikt de armband op in een nieuwe omgeving om de pols van steeds andere personen. Diverse thrillerauteurs zoals Kelley Armstrong, Lee Child en Tomas Ross zijn door Karin Slaughter uitgenodigd om ieder een hoofdstuk voor zijn of haar rekening te nemen. Elke auteur heeft zijn kenmerkende stijl en zal zeker voor de veelvuldige thrillerlezer herkenbaar zijn. Het is een verrassend, zeer geslaagd boek dat je kennis laat maken met de crème de la crème van de hedendaagse misdaadroman. Met korte biografieën van de auteurs. Vrij kleine druk.

Over Karin Slaughter

CC BY-SA 3.0 de - Foto van/door Alison Rosa, Karin Slaughter

Karin Slaughter (Atlanta (Georgia), 6 januari 1971) is een Amerikaanse thrillerschrijfster, bekend van de Grant County-serie.

Karin Slaughter is geboren in een klein stadje in Georgia en woont tegenwoordig in Atlanta. Ze is bekend door haar thrillers uit de Grant County-reeks, die ook wel de Sara Linton-reeks genoemd wordt. Sara Linton is kinderarts en raakt in de boeken verwikkeld in moordzaken. Naast de Grant County-reeks, heeft Karin Slaughter "Vervloekt geluk" samengesteld. In dit boek schrijven Amerikaanse, Engelse en Nederlandse auteurs een hoofdstuk aan de hand van een bedel van een bedelarmband, die als rode draad door het boek loopt. "Triptiek" en "Versplinterd" zijn thrillers die niet in de Grant County-reeks thuishoren, maar personages uit deze reeks komen wel voor in de boeken, deze reeks is bekend als de Atlanta-reeks of Will Trent-reeks of Sara Linton-reeks.

De filmrechten van de Will Trent-thrillers zijn verkocht aan de Zweedse filmmaatschappij Y…Lees verder op Wikipedia