Een blik Jodenkoeken
Jessica Meijer
3
Amsterdam: Prometheus, 2013
294 p.
9789044618174 (paperback)

Jessica was tien toen haar vader overleed. Niet zomaar een vader, maar de in Nederland wereldberoemde interviewer Ischa Meijer. Een vader die ze tot haar vierde nooit gezien had en met wie ze net een band aan het opbouwen was. Een vader ook die de partner was van Connie Palmen, die met I.M. een geruchtmakend boek over hem schreef. In Een blik Jodenkoeken doet Jessica Meijer verslag van de impact van dat alles op de psyche van een opgroeiend meisje.
Aanvankelijk wordt ze slechts sporadisch geconfronteerd met het feit dat ze de dochter is van de grote journalist, maar wanneer Palmens boek verschijnt spreken mensen haar daarop aan. Palmen schetst Ischa als een charmante man, maar ook een vent met nukken, een vader- en moedercomplex en een seksverslaving. En ze vertelt nog meer onprettige intieme details: over zijn scheiding van Jessica’s moeder, over een conflict tussen vader en dochter, en over de rol van de familie bij de erfenis. Wanneer Jessica dat leest, is ze ge…Lees verder
Op 14 februari 1995 sterft de 52-jarige Ischa Meijer, 'De Dikke Man', aan een hartaanval. Jessica, zijn dochter uit een eerdere relatie, is dan tien. Achttien jaar later besluit ze over zichzelf en haar relatie met haar beroemde vader (columnist, interviewer, radio- en tv-maker, toneelspeler, rokkenjager en provocateur) te vertellen: onder andere de schok na zijn plotselinge dood, de mediagekte, haar onthechte, joodse achtergrond, haar onrust, angsten, controledwang, boulimia, experimenteren met vrijheid, drank, drugs en jongens, gymnasiumtijd, avontuurlijke reis door Zuidoost-Azië en studie Nederlands. Uiteindelijk weet ze, vooral door therapie, af te rekenen met haar joodse afkomst, verstoord zelfbeeld, weggestopt verdriet, boulimia en moeizame haat- liefdesverhouding met haar kritische stiefmoeder: de schrijfster Connie Palmen (onder andere beroemd door haar boek 'I.M.'). De roman is ondanks de zware thematiek vrij saai door de herhalingen (seks, boulimia!), strakke chronologie, ve…Lees verder