De ideale schoonzoon
Herman Koch
4
Amsterdam: Anthos, 2010
228 p.
9789041416483 (paperback)

Dit boek bundelt de columns die schrijver, acteur en programmamaker Herman Koch de afgelopen vier jaar schreef voor het vrouwentijdschrift esta. Koch construeert zijn columns volgens de regels van de kunst. Hij formuleert een ietwat gechargeerde mening (waarbij vaak een zwart-wittegenstelling wordt uitgespeeld), vertelt, emotioneert en dit alles binnen de gelimiteerde ruimte van circa 650 woorden.
Zoals het een goede column betaamt, vertrekt Koch van alledaagse gebeurtenissen die hij vervolgens van een kritische bespiegeling voorziet. Voorbeelden van zulke petites histoires zijn: dineren in een restaurant, een voetbalwedstrijd bijwonen, op vakantie gaan, een nieuwe auto kopen... Tot de beste columns behoren onder andere 'Finland' (over de bezinnende reis die hij als negentienjarige naar dat land maakte) en het ontroerende 'Familieomstandigheden' (over zijn dementerende schoonvader die blij uitroept dat Herman er is). In de columns worden een aantal gevestigde waarden…Lees verder
Romancier en televisiemaker Herman Koch (1953), bekend van Jiskefet en boeken als "Red ons, Maria Montanelli", "Odessa Star" en "Het diner", bundelde zijn beste columns uit het vrouwenblad Esta. De columnist presenteert zich als iemand die de gewone dingen op een aparte manier bekijkt en bijzondere dingen gewoon maakt. Geen mooischrijverij of quasi diepzinnigheid, maar wel een plezierige dwarsheid waarmee Koch de lezer en zichzelf een spiegel voorhoudt. Met humor en in een bijna bedaarde stijl vertelt hij over zijn Spaanse vrouw en schoonfamilie, zijn opgroeiende zoon, over schrijven, reizen en verblijven in het buitenland, over eten (vaak) en over voetbal en motorrijden. Dit alles gebeurt op een manier die het de lezer moeilijk maakt te stoppen met lezen. Koch zoekt niet naar stilistische hoogstandjes, maar naar herkenbaarheid en cabareteske scherpte. Paperback, vrij kleine druk.

Over Herman Koch

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Herman Huibert Koch (Arnhem, 5 september 1953) is een Nederlandse televisie- en radiomaker, acteur en schrijver. De verhalenbundel Hansaplast voor een opstandige publiceerde hij onder het pseudoniem Menno Voorhof. Als acteur is Koch vooral bekend van de televisieserie Jiskefet.

Koch werd geboren in Arnhem en verhuisde met zijn ouders op zijn tweede naar Amsterdam-Zuid. Zijn middelbare school begon hij op het Montessori Lyceum, en hij werd aldaar wegens wangedrag verwijderd. Later studeerde hij een aantal maanden Russisch en werkte een jaar op een boerderij in Finland.

Hij is bekend als televisiemaker en acteur in de televisieserie Jiskefet, schrijver van romans en korte verhalen, en is columnist voor onder andere de Volkskrant. In de jaren 80 maakte hij sketches en parodieën voor het radioprogramma Borát, die hijzelf in een interview in NRC Handelsblad omschreef als 'int…Lees verder op Wikipedia