Identiteit
De ingewijden
Hella S. Haasse
Amsterdam: Querido, 1990
429 p.
90-214-6518-3

Wanneer de doorgaans besluiteloze en ongeëngageerde Jessica Manning tijdens een familievakantie in Griekenland Niko Stephandidakis ontmoet, besluit ze hals over kop met hem mee te gaan naar zijn geboortedorp op Kreta. Tijdens hun reis raken niet enkel hun levens met elkaar verstrengeld, maar ook de levens van vier andere, heel verschillende mensen: Lucas Gosschalk, een classicus met gefrustreerde wetenschappelijke ambities, Marten Siebeling, een jongen die gebukt gaat onder het falende huwelijk van zijn ouders, Elina, een oude vrouw die worstelt met haar verleden als kunstenares, en Helmuth Sturm, een waanzinnig geworden ex-nazi.

Het verhaal wordt verteld door een wel heel aanwezige verteller, die de touwtjes strak in handen houdt. Over Jessica en haar zus zegt hij: "Zij waren gaan behoren tot die ondefinieerbare kosmopolitische groep die nergens meer wortels heeft". Met zulke clichés wordt de hele levensloop van de personages gereconstrueerd. Zo is Elina's herinnering aan ha…Lees verder
Goedkope herdruk van deze groots opgezette psychologische roman uit 1957, waarin het toeval zes totaal verschillende personen samenbrengt op het eiland Kreta. Zesmaal ook wisselt het perspectief en begint eigenlijk een nieuwe roman, tot ten slotte alle draden met elkaar verweven zijn. Het is ook de roman van de kunstenares Elina, de verdwenen vrouw uit Haasse's eerdere roman 'De verborgen bron'. Een rijk en meeslepend boek, waarin ook de klassieke mythologie, de Tweede Wereldoorlog en wat al niet meer een rol spelen. Pocketeditie; kleine druk, krappe marge.

Over Hella S. Haasse

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door

(Originele tekst: Carl Koppeschaar; bewerking door nl:Gebruiker:Erik Baas)

Hélène Serafia (Hella) Haasse (Batavia, 2 februari 1918 – Amsterdam, 29 september 2011), auteursnaam Hella S. Haasse, was een Nederlandse schrijfster van romans, essays, toneel en poëzie. Haar bekendste titels zijn de in 1948 als boekenweekgeschenk verschenen novelle Oeroeg, de historische roman Het woud der verwachting uit 1949 en de Indische roman Heren van de thee uit 1992. In 1983 werd haar de P.C. Hooft-prijs toegekend en in 2004 de Prijs der Nederlandse Letteren. Zij was een van de eerste Nederlandse schrijvers die hun werk in het buitenland actief onder de aandacht brachten en behoort tot de in het buitenland meest gelezen Nederlandse schrijvers. Ze is tot nu toe ook de enige auteur die drie keer het Boekenweekgeschenk verzorgde.

Jeugd

Helene Serafia Haasse werd op 2 februari 1918 te Batavia (het tegenwoordige Jakarta) geboren als oudste kind van Wille…Lees verder op Wikipedia