Een aangrijpende gebeurtenis zet het leven van een trio Engelse variétéartiesten op zijn kop en verandert de loop van hun leven.
Here we are
Graham Swift
London: Scribner, © 2020
195 p.
9781471188930 (hardback)

De dertiende roman van een van Engelands bekendste schrijvers draait om een trio variétéartiesten. Evie was ooit de assistente en verloofde van Ronnie, een succesvolle illusionist. Jack was de spreekstalmeester. Ronnies leven werd vooral bepaald door het feit dat hij als kind geëvacueerd werd in de oorlog. Hij kwam bij een echtpaar terecht en leerde zo het goochelvak. Evie kijkt als oude vrouw terug op haar leven dat zich voor een groot deel afspeelde in Brighton. Het jaar 1959 is cruciaal voor het drietal. Een ingrijpende gebeurtenis in het najaar zet hun wereld op zijn kop en verandert de loop van hun levens. Swift (1949) is een meesterlijke, originele verteller die een bijzondere sfeer weet te schetsen met melancholie en humor.

Over Graham Swift

Graham Colin Swift (Londen, 4 mei 1949) is een Brits schrijver. Hij studeerde in Cambridge en York en was een vriend van dichter-schrijver Ted Hughes.

Werk

Swift geldt heden ten dage als een van de belangrijkste Britse schrijvers. Zijn werk is in meer dan twintig landen vertaald en meerdere malen bekroond. Hij verkreeg grote bekendheid met zijn romans Waterland (1983) en Laatste ronde (1996), beide ook verfilmd.

Een centraal thema in Swifts werk is de functie van de herinnering, in het persoonlijk leven van ieder afzonderlijk mens, maar ook als collectieve herinnering en haar relatie tot de geschiedenis. Swifts personages bevinden zich doorgaans in de herfst van hun leven en proberen door diep te graven, terug te blikken en te bespiegelen. Ze duiden de gebeurtenissen, om vervolgens de balans op te maken. Kleine, schijnbaar banale gebeurtenissen blijken dikwijls ingrijpende gevolgen te hebben. Swift hanteert in veel…Lees verder op Wikipedia