Amsterdam: Meulenhoff, 2001
45 p.
90-290-6901-5

Eerste dichtbundel van Erwin Mortier

Eerste dichtbundel van Erwin Mortier
Het verdwenen huis in ons

Met Marcel (1999) en Mijn tweede huid (2000), de twee eerste delen van een trilogie over zijn jeugd, wierp Erwin Mortier zich op als een begenadigd prozaschrijver. Ook voor zijn eerste poëziebundel put hij uit herinneringen aan vervlogen tijden.

De twee romans die Erwin Mortier tot op heden publiceerde, werden allebei genomineerd voor een grote prijs, maar 'slechts' bekroond met kleinere maar desalniettemin fijne prijzen. Zo zal het vermoedelijk ook zijn dichtbundel Vergeten licht vergaan.

Het is opvallend hoe coherent en afgewerkt deze eersteling meteen is. De vorm, de sfeer, het is alles helder. Nergens valt er iets uit de toon. Maar op een of andere manier lijkt dat ook een zwakte. Misschien komt het door het succes van zijn proza, maar ik krijg het gevoel dat Mortier niet echt een dichter is, dat wil zeggen: iemand die door de taal deze specifieke vorm in is gedreven. De gedichten lijken soms me…Lees verder

Erwin Mortier veroverde in één klap de literaire scene in Noord en Zuid (en recenter ook in het buitenland) met zijn debuutroman Marcel. Critici en lezers waren bijzonder ingenomen met de fragmentaire structuur van het geheel, en meer nog met het sublieme vermogen van de auteur om met enkele rake details een hele wereld op te roepen. De vergelijkingen met Gilliams waren dan ook niet van de lucht. Kort na de publicatie van een tweede roman, Mijn tweede huid, debuteert Mortier ditmaal als dichter. Ook de gedichten in Vergeten licht ademen door en door de sfeer van het prozawerk. In de eerste plaats komt dat door de licht melancholische sfeer waarmee Mortier op zoek gaat naar sporen van het verleden, van de droom. Opnieuw kiest hij daartoe voor herkenbare personages met een eigen identiteit. Typerend voor die confrontatie tussen buitenwereld (de realiteit van de waarneming) en binnenwereld (de wereld van de herinnering en de emotie) is een titel als 'Huis in ons'; …Lees verder
Erwin Mortier geeft in zijn proza menige lezer de indruk dat hij dichterlijk schrijft, met veel gevoel voor de taal, voor subtiele details en gemoedsbewegingen en dit alles met het oogmerk het verleden te doen herleven. Wat voor gedichten er komen als Mortier geen proza maar poëzie schrijft, kunnen we nu lezen in 'Vergeten licht' - de titel zegt al voldoende over het percentage nostalgie in de bundel. De eerste reeks, 'Het graf van mijn kind', is vrij onhelder en lijkt te handelen over de samenhang tussen creatie en dood: 'Wie schept, // baart sterven.' Het grote middendeel heet 'Huis in ons' en suggereert dat de herinneringen in ons tot leven kunnen komen, zoals in het gedicht 'Huis in mij': 'Het diept vergeten licht / op uit zijn kelders, haalt op zolder bestofte / dromen uit het rag tussen de balken vandaan.' Erg opmerkelijk zijn Mortiers formuleringen toch eigenlijk niet. Hij heeft de neiging de dingen te zwaar aan te zetten: 'Achter halfgesloten // luiken schreeuwt de tuin / zijn…Lees verder

Over Erwin Mortier

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Erwin Mortier (Nevele, 28 november 1965) is een Vlaamse schrijver. Hij groeide op in Hansbeke, een dorpje aan de zuidergrens van het Meetjesland en deelgemeente van Nevele. Mortier woont samen met radio- en televisiemaker Lieven Vandenhaute.

Opleiding

Mortier studeerde kunstgeschiedenis in Gent en behaalde daarnaast het diploma van psychiatrisch verpleegkundige. Van 1991 tot 1999 was hij als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Dr. Guislain Museum, waar hij werkte op het vlak van de geschiedenis van de psychiatrie. In deze periode publiceerde hij in diverse literaire tijdschriften als De Gids, De Revisor, Het Nieuw Wereldtijdschrift en Optima.

Schrijverscarrière

Sinds 1999 leeft Mortier uitsluitend van zijn pen. Hij heeft al verscheidene romans, novelles, dichtbundels en essays gepubliceerd. Een r…Lees verder op Wikipedia