Elena Ferrante
Italiaans
I giorni dell'abbandono
Amsterdam: Wereldbibliotheek, 2003
190 p.
90-284-1997-7

Mario laat zijn vrouw, Olga, in de steek. Er is geen crisis in het huwelijk, althans zo denkt Olga. Zij is 38 jaar oud, nog aantrekkelijk, dat bewijzen de attenties van haar buurman Carrano. Maar Mario is uitgekeken op haar en hij trekt in bij een ander. Olga weet niet bij wie, ze verdenkt alle vrouwen uit zijn en haar omgeving. Behalve de enkele keren dat hij zijn kinderen komt bezoeken, slaagt ze er niet in om in contact te komen met haar ex-man. De ontgoocheling en woede zijn groot als Olga verneemt dat Mario samenwoont met een jonge stoeipoes die ze nog als kind hebben gekend.

Van een Griekse tragedie spreken, zoals de flaptekst doet, is wellicht overdreven. Dit is wel een doorleefd drama, gezien vanuit het standpunt van de vrouw. Onbegrip ("waar heb ik gefaald?") en woede zijn de gevoelens die bij haar opkomen. De meeste van haar vrienden liegen tegen haar. Trots als ze is, kan ze hun medelijden niet verdragen. Haar passies laaien vaak hoog op, tegenover haar omgeving, haa…Lees verder
Nadat haar man Mario Olga verlaten heeft met haar twee kinderen en haar hond, wordt Olga's geestelijke en lichamelijke toestand maandenlang beheerst door ondraaglijke pijn en angst om uit het weefsel van zekerheden te vallen en angst om weer te leren leven. Ze zakt af, verzorgt zich slecht, kookt niet meer, wordt agressief, doet betalingsachterstand op, reageert af op de hond, sluit zich op en molt sloten. Nadat ze al schrijvend aan zelfanalyse gedaan heeft, zich spiegelend aan voorbeelden uit het verleden, en ontdekt heeft wie de veel jongere nieuwe vrouw van Mario is, belandt ze in een absoluut dieptepunt, waarbij ze zichzelf opsluit en de hond doodgaat. Ze wendt zich uiteindelijk om hulp tot een vriendelijke buurman, die interessanter blijkt te zijn dan zij dacht. Het boek geeft een goed beeld van de psychische en sociale problemen waar een vrouw in kan geraken die niet op eigen benen staat. Boeiend om te lezen, maar niet echt vrolijk. Paperback; kleine druk. Eerder verscheen van d…Lees verder

Over Elena Ferrante

Elena Ferrante is het pseudoniem van een romanschrijver die naar eigen zeggen in 1943 in Napels werd geboren. De boeken van Ferrante zijn oorspronkelijk in het Italiaans geschreven en in vele talen vertaald. Ferrante werd internationaal bekend met een cyclus van vier romans (De Napolitaanse romans) over de levenslange vriendschap tussen twee vrouwen uit Napels. Er zijn veel pogingen gedaan om de echte naam van de auteur te achterhalen maar de identiteit van de schrijver achter het pseudoniem Elena Ferrante is niet bekend.

Leven

Elena Ferrante is de naam die sinds 1992 als pseudoniem wordt gebruikt door de auteur van een aantal in het Italiaans geschreven romans. Men vermoedt dat Ferrante een vrouw is die waarschijnlijk in Napels is opgegroeid en enige tijd buiten Italië heeft gewoond. Ze zou klassieke talen gestudeerd hebben en moeder van dochters zijn. Men veronderstelt dat zij een baan heeft die geen verband houdt met haar …Lees verder op Wikipedia