Tijdens een nachtelijke kroegentocht van de hoofdpersoon in een Vlaamse stad dringt het bericht door dat op Schiphol een terroristische aanslag is gepleegd.
Spoo pee doo
Dimitri Verhulst 1972-
Amsterdam: Uitgeverij Atlas Contact, 2016
155 p.
9789025450212 (hardback)

Nog geen maand na zijn roman 'Het leven gezien van beneden'* verraste de Vlaamse succesauteur met dit boek dat in vier talen via het platform WeTransfer gratis was te downloaden. Een in de jij-vorm geschreven verhaal over een man die op een vrijdag de dertiende naar de stad trekt om met vrienden een enkel glas te drinken, wel wetend dat het weer een nacht doorhalen zal worden. Dat doorhalen wordt op Verhulstiaanse wijze beschreven in een taal die ronkt en vonkt, krult en slingert. Dat is prachtig gedaan, wat wringt is de claim die om dit boek hangt dat het vooral gaat over onze reactie op de terreur die ons bedreigt. We zijn al op pagina 100 van de 150 als het bericht van een aanslag op Schiphol voor het eerst opduikt en dat maakt dat dit publicitair nogal benadrukte aspect minder centraal staat dan gesuggereerd. Verhulst (1972) komt aan zijn (beoogde) thematiek amper toe, lijkt te stellen dat we onverschillig op terreur reageren, terwijl het boek anderzijds een pleidooi is voor het o…Lees verder

Over Dimitri Verhulst

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Dimitri Verhulst (Aalst, 2 oktober 1972) is een Belgische schrijver en dichter.

Bio- en bibliografie

De titel Assevrijdag uit 1992 is een eigen uitgave voor enkele vrienden en bekenden. Zijn officiële debuut was de verhalenbundel De kamer hiernaast (1999), die genomineerd werd voor de NRC-prijs. Hij publiceerde verhalen en gedichten in verschillende literaire tijdschriften, waaronder Nieuw Wereldtijdschrift, De Brakke Hond en het tijdschrift Underground, waarvan hij redacteur is.

In 2001 verscheen de roman Niets, niemand en redelijk stil, later dat jaar gevolgd door Liefde, tenzij anders vermeld. De roman De verveling van de keeper verscheen in 2002.

In 2003 publiceerde hij Problemski Hotel, dat vertaald werd in het Duits, Deens, Engels, Frans, Hebreeuws, Sloveens, Italiaans, Pools en Hongaars.

De roman De zeven laatste zinnen i…Lees verder op Wikipedia