Pulp
Charles Bukowski 1920-1994
Pulp
Amsterdam: Vassallucci, 1997
160 p.
90-5000-036-3

Nick Belane is een detective op leeftijd. Hij heeft nauwelijks succes en zijn uurloon van $6 boezemt zijn klanten weinig vertrouwen in. Maar op een dag lijkt het geluk hem toe te lachen: hij krijgt zowaar vier opdrachten. Hij moet een schrijver opsporen die allang overleden is, hij moet een begrafenisondernemer verlossen van een buitenaards wezen dat hem het leven onmogelijk maakt, hij moet een vrouw zien te betrappen op overspel en bovendien op zoek gaan naar de mysterieuze "Red Sparrow". Bellane, die liever drinkt en gokt dan werkt, komt van de ene onmogelijke situatie in de andere terecht. Dat hij drie van de vier zaken weet op te lossen, is meer geluk dan wijsheid. Zijn zoektocht naar de Red Sparrow moet hij met de dood bekopen om tijdens de hilarische slotscène het beest toch te kunnen ontmoeten. Een zeer vermakelijke parodie op de hardboiled detective zoals die door Chandler en Hammett werden geschreven. Vooral de dialogen, kort maar krachtig, zijn ijzersterk en met deze roman h…Lees verder

Over Charles Bukowski

CC BY 2.5 - Foto van/door Artgal73

Henry Charles Bukowski (Andernach (Duitsland), 16 augustus 1920 - San Pedro, 9 maart 1994) was een Amerikaans schrijver en dichter. Het stedelijk landschap en de sfeer van zijn woonplaats Los Angeles hadden een grote invloed op zijn werk. Op zijn beurt had hij invloed op een aantal van zijn tijdgenoten en werd zijn stijl vaak nagevolgd. Hij was een productief schrijver, zijn oeuvre beslaat duizenden gedichten, honderden korte verhalen en zes romans.

Bukowski werd als Heinrich Karl Bukowski geboren. Zijn vader Henry Bukowski was een Amerikaanse militair van Duitse afkomst, zijn moeder Katharina Fett was een Duitse. Het gezin migreerde in 1922 naar de Verenigde Staten, waar ze zich in 1924 na enige omzwervingen vestigden in Los Angeles.

De jeugd van Bukowski werd gekenmerkt door armoede en tegenslagen. Zijn vader was vaak werkloos en reageerde zich af op zijn echtgenote en zijn zoon. Later kreeg Charles een zwar…Lees verder op Wikipedia